Akusztika fontosságáról

Szerző: Robi Kategória:

Az akusztika fontosságáról:

Meglátásom szerint nullához közel van az az érték,  amennyit foglalkozunk az akusztikával. Pedig életünk megkerülhetetlen és szerves része az akusztika!
Ebben az állításban nem csak a zenehallgatást és filmnézésre gondolok, hanem, általában a mindennapokra. Az kétségtelen, hogy az emberi hang is az akusztika része, bár kevesen gondolnak ebbe bele, de abba se, hogy szinte mindig, mindenhol hangok vesznek körül minket, mivel nem  hangtalan, zajtalan, “süket” világban élünk!


Többnyire mindenki tapasztalta már, azt a jelenséget, amikor egy központi helyen, pl. színház, iroda, szálloda, presszó, előadóterem, szórakozóhely  stb , ahol hangos a  közönség és beszélgetni is alig lehet, ebben az esetben beszélhetünk az témánk fontosságáról!

akusztika optimalizálás

Lehet, hogy mindenki megsüketült?


Hát, ez nem azért van, mert mindenki megsüketült, vagy szeret ordibálni, hanem azért, mert rossz a helyiség akusztikája.
Az elmúlt időszakban  komolyabban foglalkoznak ezzel a témával, már az épületek tervezésénél is, pl. Hollandiában is vannak olyan területek, ahol ez kötelező az új épületek akusztikai tervezése.
Sokkal kevesebben vannak, akik ilyen jól megtervezett akusztikai környezetben tartózkodtak. Ha csak egyszer is beléptek egy ilyen helyiségben akkor, azok tapasztalhatták, hogy mennyivel nyugodtabb, kényelmesebb a légkör egy ilyen helyen! Ahol az emberi hang természetesen szól, ahol a külső hangforrások nem bántják a fület, legyen az film, háttérzaj, vagy akár több ember beszélgetése. Nagyon komolyan képes hatni a komfortérzetünkre, egy akusztikailag profin és szakszerűen megtervezett helyiség.

Egy kicsit tudományosabban közelítsünk hozzá:

Akusztika önmagában egy bonyolult tudományág. Amely az anyagok és a levegő rezgésével, hangterjedésével és a rezgések továbbításával foglakozik.

Egyik fő ága a térakusztika-teremakusztika. Amely az épületekben , termekben és minden belső helyiségben keletkező hangokkal, esetleg a beszűrődő hangokkal és annak mindennemű torzításával foglalkozik. Ebbe a torzításba is bele számíthatjuk a hang tompítását, esetleg az ott keletkező visszhang csökkentését. 

Kezelése:

Teremakusztika kezeléshez megvannak az alapvető technikák. Ezek a technikák nagy mértékben függnek a terem vagy helyiség felhasználásétól, méretétől, funkciójától. Minden helyiség más és más akusztikai kezelésre szorul. Pl egy színházban az álmennyezet és a falak, tölcsérszerűen a nézők felé tágul,  így kifelé irányítva a hangot. Példának vehetünk egy akusztikai felhőt, ami teljesen más körülmények között hatásos. Célja a hang elnyelés és a hang terelése, szétszórása, ami nagy mértékben függ az anyaghasználattól.

Anyaghasználat típusai:

Ha már az hangelnyelő felhőnél tarunk akkor többféle anyagról beszélhetünk. Akár puhább anyagot használunk, akár kemény filcet  vagy a panelokban használt hangelnyelő gyapotot, akkor hangelnyelésről beszélünk. Hangelnyelés nagy mértékben csökkenti a visszhangot. Csökkenti az utózengési időt. Ezért szokták alkalmazni a legtöbb helyen:

  • Stúdió
  • Iroda 
  • Terem
  • Mozi 
  • Hifi 

Keményebb anyagok és megoldások:

Példának vehetjük a legtöbb helyen használt:
  1. Fa akusztikai panelokat
  2. Akusztikai diffúzorokat
  3. Hangterelő mennyezeti felhőket.
  4. Esetleg a fém és műanyag perforált préselt diffúzorokat is.

Ezek az anyagtípusok, nemcsak a visszhang csökkentéséért felelnek, jelentősen terelik a hangot, szétszórják és irányítják.

Miért van szükség a hang szétszórására ?

Art akusztikai diffúzorok-Akusztika fontosságáról

Mert nem minden esetben jó, ha a hangot elnyelik a hangelnyelő panelok.

Ha egy színházat veszünk példának, akkor nem sokan értenék az előadást, ha már a színpadon elnyelnék a hangot. Ezért az elnyelés helyett, kifelé kell terelni a nézők felé. Miután kiterelték a hangot, körben ugyanúgy tovább terelik a mennyezeti és az oldal falakoz épített diffúzorokkal. 

De egy stúdiót is vehetünk példának, ahol a hangelnyelés nagyobb mértékben van jelen, ha akusztikáról beszélünk. Stúdió egyik legfontosabb szerepe a minél egyenletesebb hang elérése. Ezt már kombinált anyagokkal tudjuk csak elérni! 

Mik ezek az anyagok?

  • Basszuscsapdák (mély hangok elnyeléséhez)
  • Szélessávú panelek, a magas közép és mély hangok elnyelésére.
  • Membránok, hogy csak a mély hangfrekvenciákat tompítsuk. Ez már frekvenciafüggő.
  • Ha már megközelítettük az egyenletes hangátvitelt, akkor jönnek az diffúzorok. 

Stúdiókban, diffúzoroknak  legfőbb szerepe, a visszaverődési pontok lefedése és ebben az esetben a hang szétszórása. 

Akkor mit kínálnak az Equalizer szobakorrekció programok

Mi történne, ha nem fednénk le ezeket a pontokat?

Egyenletlen fáziskéséses hang. Ebből adódóan nem lesz tiszta a hangképünk! 

Az egy másodperc alatt, többször oda- vissza verődő hang csúnya visszhangot tud okozni. Még akkor is amikor a szobánk elérte a referencia utózengést.

Vegyük utolsó példának:

Hifi szoba!

Hifi szoba egyik fontos szerepe, a magas minőségű hangvisszacsatolás. Olyan hang elérése, amit a szerző megálmodott és feljátszott a lemezre. Ezt a hangot próbálja minden hifi- rajongó megálmodni és megközelíteni. Természetesen ezt nagyon nehéz létrehozni. High -end hang megteremtésébe nagy mértékben beleszól:

  • erősítő
  • hangfalak
  • lejátszó
  • dac
  • kábelek
  • állványok
  • kúpok
  • elcsatolások
  • stb

Noha a high- end megszállottak mániákus cserélgetők, sosem érnek el a nirvánában. Sosem tudnak hátradőlni annak a tudatában, hogy révbe értek.

Ez miért van?

Mert szinte minden esetben rossz az akusztikájuk. Ezért cserélgetnek és várják a megváltást. De az első lelkesedés után, máris nézik a következő áldozatot.

Tehát, ha először az akusztikával kezdenék, akkor nem lenne ilyen problémájuk. 

Hifi szoba, ezért tér el annyira s többi terem akusztikától. Itt az egyik legfontosabb, a térleképezés és a 3D hangzás. Ezt a diffúzorok nélkül nem lehet elérni. Hifi szobáknál, nagyon fontosak a panelek elhelyezési pontjai. Ha rossz helyre raksz egy hangelnyelő panelt, pl: a hangfalak közé, akkor megölöd a színpadképet. Nem lesz a hangfal mögött is tér. Ha kihagyod a hangfalak mögötti rész visszaverődési pontjait, akkor szintén csak egy síkban a hangfalak mentén fog szólni a zene. Ezért fontos, az egyenletes panel és a diffúzor  elhelyezése. Ha a mély hangokat próbálunk elnyelni, mindig kezdjük a sarokba. Minden helyiségre igaz de különösen a hifi szobára!

Egy hifi szoba ideális berendezése:

Mondhatnám, hogy ilyen nem létezik.

Miért?

Mert minden szoba más és minden helyiség más méretű, más anyagból készült. 

De ha nem így nézzük. Akkor van egy általános ököl szabály:

Alapdolog a sarkokban sarokelemet rakni, famembránnal, teljesen plafonig. 

basszuscsapda és akusztikai panel a mozi és gifi szobákban (3)

Miért plafonig?

Ahogy előzőekben írtam, próbáljuk meg a sarkokban a legkisebbre lehúzni az utózengési időt. Tehát, a mélyeket csökkentsük, így több hely jut az oldalfalakra. Különösképpen, ha egy nappaliról beszélünk. Ott szinte alig fér el pár panel a helyiségben.

Ha tovább nézzük és van hely, akkor kezdjük a hangfal mögötti részt. A hangfalak mögött érdemes nagyméretű, nehéz típusú diffúzort használni.

Pl: QRD diffúzor

 

qrd diffuzor natur (9)-Akusztika fontosságáról

qrd diffuzor natur

Utána jöhet a hangfal és a halható közötti rész. Ezt próbáljuk tükörrel megnézni. Ha látjuk a tükörben a hangszórót, akkor oda kell rakni még 1-1 álló diffúzort.

Ehhez a művelethez érdemes segítséget kérni. Ha egy szekrény vagy komód van útban, akkor használjunk fülmagasságban kisebb diffúzort.

Pl : piramis diffúzor 
piramis akusztikai diffuzor natur

piramis diffuzor natur

Utána jöhet a hallgató mögötti rész.

Ha helyszűke miatt, közel ülünk a falhoz, akkor használjunk diffúzor előlapos panelt:

diffuzoros akusztikai panelcsikos vilagos tolgy

Ha nagyobb a helyünk, akkor oda is diffúzort kellene rakni. Minél nagyobb felületen, annál jobb. Következő elsődleges visszaverődési pont a mennyezet legyen. Mennyezet a legtöbb embernél több jótékony hatást hoz, mint lent bármelyik panel. Igaz furkálni senki sem szeret a plafonon, de megéri.

Mennyezeten érdemes szélessávú panelt vagy diffúzor előlapos panelt használni:

akusztikai panel ar

Mivel mennyezeten nincsenek bútorok, ezért nagyon sok ott a mély hang és a visszhang . Ezt a legkönnyebben a hangelnyelőpanelekkel tudjuk rendbetenni.

Mennyezeti panel helyének kiszámítása:

Vegyük a hangfalak és a hallgató közötti pontot. Virtuálisan húzzunk egy vonalat, a hangfal és a fülünk között. Ha ez megvan, akkor azt felezzük el. Így meg is kaptuk az panel közepét. Természetesen a plafonon kell azt a pontot bejelölni. Ha a mennyezetre kerülnek a panelek, akkor nem kell azoknak is háromszögben lenniük, úgy elég tréfásan néznének ki.

Egyik legfontosabb része a visszaverődési pont

akusztika visszavrodési pontok

Ha megvagyunk az elsődleges visszaverődési ponttal, akkor jöhetnek a másodlagos visszaverődési pontok.

Miket nevezünk elsődleges és másodlagos visszaverődési pontnak?

Elsődleges visszaverődést annak nevezzük, amikor a hangszóróból kijövő hang egy pattanással éri el a fülünket. 

Másodlagos visszaverődésnek pedig azt nevezzük, amikor a hangszóróból elinduló hang 2 érintés után ér el a fülünkhöz vagy egy távolabbi hangszóróból elinduló hang keresztben verődik vissza.

Másodlagos visszaverődési pontba érdemes hangelnyelő panelt rakni. Ebben az esetben már a fülre is érdemes hagyatkozni, ha nincsen mérőmikrofonunk. Mivel nagyon fontos itt is a hangegyensúly, fontos az anyagválasztás. Ha ezeken a helyeken diffúzor előlapos panelt és hangelnyelő panelt kombinálva használunk, akkor nem tudjuk túlcsillapítani a szobát. Természetesen, ahogy az elején is írtam, ez nem minden helyiségben jó így, de többnyire ezek az alapvető pontok és panelek amelyeket használni érdemes és kell.

-Derűs vasárnapot!
Írta: Polgár Róbert

Kategória: Akusztikai blog