Audio Technica AT5040 és Slate Digital VMS ML-1 mikrofon teszt

Szerző: Polgár Róbert Közzétéve:

Audio Technica AT5040 és  Slate Digital VMS ML-1 mikrofon teszt

Audio Technica AT5040

Audio_Technica_AT5040_Stúdió Mikrofon

Az Audio-Technica egy japán cég, mely 1962 óta gyárt fejhallgatókat és egyéb audio eszközöket. 2005-ben fejlesztette ki az „Uniguard” technológiát, amivel a mikrofonok ellenállnak az elektromos interferenciának.

Az AT5040 egy nagy membrános kondenzátor mikrofon. A membrános kondenzátoros mikrofonok esetében a hangsúly általában az általános frekvencia-válaszon, és a hangzás minőségén. Az Audio Technica új AT5040-je egy tipikus csúcskategóriás kondenzátor mikrofon, magas minőségű alkatrészekkel, alacsony zajszinttel, és megfelelő rezgéscsillapítással. Ez egy stúdió mikrofon, amely főként ének és akusztikus hangszerek felvételéhez ajánlott, 20Hz – 20kHz között van a frekvencia tartománya.

AT5040 táska

Kardioid iránykarakterisztika, extra természetes hangzás, 50 Ohm impedancia jellemzi. A zajszint: 89dB/1kHz/1Pa, rendkívül alacsony saját zajjal (csupán 5dB), klasszikus XLR csatlakozóval, tartozék AT8480 hordtáskával, SPL 142dB maximális hangnyomással rendelkezik, súlya 580g.

Rendkívül muzikális teljesítményre képes, lenyűgöző realizmussal és mélységgel és hangtisztasággal. Kézi gyártással készül, az elegáns és masszív alumínium és réz ház valóban nagyon igényes.

A technológia és a kialakítás

at5040 mikrofon technológia

Az AT5040 esetében az ötlet az volt, hogy kihasználják a nagyobb membrán előnyeit (a nagyobb érzékenységet és az alacsonyabb zajszintet), de a nagy membrán korlátai nélkül (mint például a korlátozott nagyfrekvenciás válasz). Ezért az Audio négy egymáshoz illesztett téglalap alakú elem mellett döntött a mikrofon kialakításánál. A C alakú kialakítás vizuálisan hasonlít néhány Brauner termékhez, a mágneses kapcsokkal és reteszeléssel együtt pedig gyors és megbízható. Ami az elszigetelést illeti, a hallgatási tesztekben hatékonynak bizonyult, de ha a mikrofon bizonyos elhelyezésénél, észrevehető volt némi szubszonikus frekvencia (kb. 20Hz).

Az AT5040 a magas frekvenciákon (5 kHz-ről 20 kHz-re) optimálisan elsimítja a hangzást. Ennek ellenére a kardioid poláris mintázat túl szoros ehhez a frekvenciatartományhoz, mert amikor vízszintes irányba elmozdultunk, észrevettük, hogy elveszítette a nagyfrekvenciás tartalmat.

Hangzása

at5040 diagram

Eléggé semleges az Audio Technica AT5040 mikrofon hangzása. Csodálatos nyitottság jellemezte. Kiválóan működött vokálnál, és akusztikus gitáron, ütőhangszereken és dobokon is. Összességében ez egy prémium minőségű, jól elkészített mikrofon, még akkor is, ha sokba kerül. Az elhelyezésére nagyon kell figyelni az optimális hangzás érdekében, és természetesen a stúdió akusztikájára is gondot kell fordítani, különben nem lesz megfelelő a hangfelvétel.

A klasszikus nagyméretű kapszula kondenzátor mikrofonok kétségkívül a legkeresettebb és legdrágább termékek közé tartoznak bárki kívánságlistáján.

Slate Digital VMS ML-1

slate-digital-vms-ml1-stúdió mikrofon

A Slate Digital-t 2008-ban alapította Steven Slate és Fabrice Gabriel, azzal a küldetéssel, hogy a legjobb digitális audioeszközöket hozza létre professzionális gyártók, keverők és mérnökök számára.

A virtuális mikrofon rendszer

A „VMS” egy hibrid rendszer, amely kondenzátoros mikrofont, semleges előerősítőt és a legmodernebb digitális feldolgozócsomagot használ, amely a klasszikus mikrofonok és előerősítők hangulatát, teljesítményét adja vissza. A virtuális mikrofonrendszer ledönti a hangmérnökök és a drága világszínvonalú audioeszközök között álló falat, kedvező áron juthatnak hozzá álmaik virtuális mikrofonjához.

A Slate Digital létrehozott egy virtuális rendszert, amellyel együtt egy kiváló minőségű, nagy kapszula kondenzátor mikrofont, egy dedikált „ultra lineáris” mikrofon előkészítőt és egy plug-in-t kap, amely modellező mikrofonként is kiváló. Az egyetlen nehézség az, hogy saját A / D átalakítót kell használni.

sd vma ml1 mikrofon csomag

A mikrofon fekete színű, és méretében valahol egy AKG C12 és egy Brauner VM1 között van. Nagyon jól elkészített felfüggesztéstartóval van felszerelve, de az átviteli zaj még mindig magasabb, mint amit várnánk. A mikrofon az előerősítőhöz egy szabványos 3 tűs XLR kábelen keresztül csatlakozik.

A gyártás minősége szempontjából nagyon magas színvonalú, a fémmegmunkálás és a kivitel kiváló, és – ellentétben néhány drága modern mikrofonnal – a felfüggesztés tartója simán beállítható és szilárdan tartható. A szoftver a Slate Virtual Mix Rack része, és nagyon egyszerű kezelni. Egyetlen problémánk az volt, hogy a Slate Digital VMS ML-1 mikrofon nincs ellátva felüláteresztő szűrővel.

Kipróbáltuk vokálon, gitáron,és ütőhangszereken is. A mikrofon csendes és szuper tiszta. Kiváló minőségű mikrofon, és bár némi beavatkozás nélkül kissé túl sterilnek hangzik, igazából a stúdió felvételeknél ez nem jelent hátrányt.

Audio Technica AT 5040 vagy Slate Digital VMS ML-1?

Mindkét stúdió mikrofon lenyűgöző hangzást nyújtott, nagyon alacsony saját zajszinttel, és szuper tisztasággal. Az AT 5040 minőségi kialakítása, a kézi gyártás és a kidolgozott technológia meggyőző volt. Az ára azonban finoman szólva is magas, úgyhogy jól meggondolandó, hogy ne válasszuk inkább a márka egyik korábbi, szintén kiváló, de olcsóbb mikrofonját, mert olyan hatalmas különbséget a hangzásban nem tapasztaltunk az előző modellekhez képest.

A Slate Digital mikrofonjának legfőbb előnye a praktikus kialakítása, és a VMS digitális rendszer által kínált beállítási lehetőségek, ráadásul nagyon korrekt áron juthatunk hozzá. Modellező stúdió mikrofonként a hangmérnökök számára abszolút ideális választás.

Ne felejtsük el, hogy a stúdiók esetében a megfelelő akusztika elengedhetetlen, hiszen egy rossz akusztikájú, zajos környezetben felvett hanganyag, vagy mix hangzása el fog maradni az elvárttól. A falakat, és a mennyezetet akusztikus fali panelekkel, és diffúzoros elemekkel kezeljük. Ha sok az üvegfelület a stúdióban, akkor akusztikus függönyöket is érdemes használni.

Írta:Polgár Róbert