Equalizer szobakorrekció

Equalizer szobakorrekció létjogosultsága

Erről rengeteg vita és cikk szólt már az elmúlt majdnem 100 évben.De a tények nem változnak.A szoba vagy helyiség akusztikáján semmilyen program nem tud változtatni, csak beleszólni.

Hanglejátszásnál elvárt legnagyobb követelményünk, hogy minél kevesebbet módosítsunk a hangfelvételen, és olyan formában halljuk, mint ahogyan az alkotók megálmodták.Ez főképpen, a highend világban elterjedt nézet.

Ezért van, hogy az Audiophile kedvelők nagyon kevés része használ Equalizer szobakorrekció szoftvert vagy készüléket.

Sajnos, ez nagy hiba!Annak ellenére, hogy valaki olyan kivételes helyzetben van, hogy jó az akusztikája vagy már akusztikai méréssel és akusztikai panelekkel be van állítva a hangzása, attól még maradnak hibás frekvencia eltéréseik, amiket érdemes kezelni.

Természetesen vannak olyan számítógépes programok mint pl az Equalizer APO

Az analóg kedvelőiknek a Dirac live mini dsp, ami akár 8 csatornával is meg tud kűzdeni anélkül , hogy a legkisebb mértékben is meghallanák a létüket.

Manapság szinte minden avr vagy számítógép ,alapvetően szobakorrekciós programmal van felvértezve.Ilyenek pl: Audyssey MultEQ, Dirac Live, MCACC, ARC és még sorolhatnám.

Audyssey akusztikai mérés. Nagyon pontatlan mikrofon.Minden alkalommal más -más mérési eredményt mutat.

Sajnos, ezeket a programokat szobakorrekciós programoknak állítják be és ezzel becsapják az embereket! Ezekkel szinte csak a hangnyomás- értékeket lehet állítani.Jobb esetben impulzus átvitelt időzíteni pl: Dirac live

Ilyenkor jön a laikus kérdés, ez miért rossz?

Ezek az equalizer szobakorrekciós programok csak a hangnyomást mérik, ezáltal nem tudják befolyásolni a helyiség utózengését, visszaverődéseit, állóhullámait, sőt az utózengésből eredő hatalmas hangszint eltérést sem.Ezeket az eltéréseket az EQ programok hibának jelzik, ezáltal a hangnyomásból vesznek vissza, hogy csökkentsék vagy növeljék az akár 15-20dB eltéréseket.

Ezekkel a csökkentésekkel – kiemelésekkel azt érik el,hogy eltüntetik azokat a frekvenciákat amiknek lehet, hogy semmi bajuk, ezáltal fáziseltolást és torzítást is hoznak létre.

Vegyük példának ezt a hangnyomás görbét és az azt okozó hibát:

Ezen a hangnyomás mérésen láthatjuk a 40-90Hz közötti hatalmas beszakadást ami 10dB mély hiányt okoz.

Lenti képen ,egy hangfal melletti hifi állványt látunk, aminek az oldaláról visszaverődő hang találkozik a hangfalból kijövő hanggal, ezáltal kioltást okozva a hangnyomás- értékben.

Ha a közeli visszaverődési pontban, mint példánkon látjuk a hifi állvány oldalához rakunk egy hangelnyelő panelt, akkor az onnan érkező visszaverődést le tudjuk csökkenteni,ezáltal megszüntetjük a beszakadást.

Ezután, újra mérve láthatjuk a beszakadás csökkenését:

akusztikai mérés hangnyomás értéke (2)
akusztikai mérés hangnyomás értéke (2)

Ezt a beszakadást ,az equalizer program hibának jelzi, ezért megemeli a hiányos tartományt, amivel nagy fokú torzítást produkál.

Mi a fázis késés vagy fázis eltolás a Equalizer szobakorrekció DRC programokban?

Fázis eltolással akkor találkozunk mikor az Equalizer szobakorrekció program elkezdi változtatni a hangnyomás értékeket.Az EQ programok nem csak a jelszinteken változtat, hanem fázis értékeken és a torzításban is. Minél nagyobb a szintmódosítás mértéke és minél kisebb a sávszélessége, annál nagyobb és “meredekebb” fázistolás történik.

A lenti ábrán láthatjuk , hogy miképp módosul a fázismenet a hangnyomás érték változásával:

Ilyenkor jön képbe a szoba akusztika kezelése.

Ilyenkor jön képbe a szoba akusztika kezelése.

Egy állóhullám vagy egy közeli tárgyról visszaverődő hang akkár 10-15dB kioltást vagy kiemelést tud okozni.Ezt az Eq program próbálja korrigálni és megemelni 10dB-t, ami nagy fokú torzítást okoz fázis eltéréssel együtt, de ha egy akusztikai panelt vagy bármilyen nagy hatékonyságú membránt arra a részre rakunk,akkor ezt a visszaverődést meg tudjuk szüntetni vagy csökkenteni, ezáltal megakadályozva, a nagymértékű hangtorzulást.

Egy szobában 1 másodperc alatt egy mélyhang akár 100x is körbepattoghat míg teljesen lelassul, ez idő alatt rengeteg kioltást és beszakadást okozva a hangnyomás értékünkben.Ezért látjuk ennyire cikk-cakkosnak egy ilyen diagramot.

Ha egy szoba akusztikailag kezelve van ,akkor a helyiségben járkálva egyenletes hangot kellene hallanunk pár decibeles eltéréssel.

Ha egy kezeletlen vagy pedig rossz hangelnyelőkkel kezelt szobában járunk ,az egyik lépésnél megsüketülünk a búgó mélyektől ,a másik percben meg egyáltalán nincsenek.

Az utóbbi esetnél 1 hallgatói pozícióban lehet csak beállítani,( egy szoba korrekciós programmal) az egyenletes hangzást.

Nem beszélve a visszaverődési pontokrók.

Egy helyiségben minimum 8 elsődleges visszaverődési pont van. A hang visszaverődéseket- amit mi késéssel hallunk- összekuszálódott ,elmosódott hangként érzékelünk.Ezeket a visszaverődéseket nem lehet programokkal kezelni!

Akkor mit kínálnak az Equalizer szobakorrekció programok
hang visszaverődések

Akkor mit kínálnak az Equalizer szobakorrekció programok?

Alapjában véve a hangnyomás görbén és az azon tapasztalt eltéréseket az ellentétére tükrözik.Vagyis nem a hibát kezelik, hanem közvetlenül a jelbe nyúlnak bele.Ettől még nem fog javulni a hangfalunk jelátvitele vagy a szobánk akusztikája. Ha a hallgatói pontban ,az akusztikai mérés kiemelést jelez egy hangmagasságban, annak oka gyakran az akusztikában keresendő, a direkt hanghullámhoz túl sok visszaverődés keveredik. A korrekció ilyenkor a problémás frekvencián visszavesz a jel szintjéből, hogy a hallgatási pontban a referencia hangnyomás jelenjen meg, de ettől még a közvetlen és visszavert hangok rossz aránya nem változik. Ezért van, hogy egy szobakorrekciós program csak a hallgatói pozícióban tudja megfelelőre állítani a hangnyomás szintet.Akár 10cm-rel arrébb ülve már teljesen más hangképet kapunk.

Akkor miért is találták ki az Equalizer szobakorrekciós programokat eszközöket!?

Ha nem nézzük a hatalmas bevételt, ami ebből fakad, akkor a másik irányba fordulva rá kell jönnünk, hogy tökéletes helyiség(legyen az stúdió, mozi, mozi-hifi szoba) nem létezik.Még ha meg is kapja a tökéletes akusztikai kezelést a helyiségünk, akkor sem lesz teljesen egyenes hangnyomás görbénk.Minden szobának megvan a hosszúságából, szélességükből és magasságukból adódó frekvencia görbéje, kiemelése és beszakadása , amit semmilyen akusztikai panellel,hangelnyelővel nem lehet javítani.Ezeket a problémákat lehet, sőt nagyon is érdemes kezelni ,szobakorrekciós programokkal.

Ha minimálisan nyúlunk bele a hangzásba, akkor nagy mértékben tudjuk emelni a már így is nagyszerűen szóló hanganyag minőségén.

Vannak esetek, amikor a szoba méretei nem tudják elviselni a benne lévő hangsugárzó méreteit, így 100Hz alatt szinte elviselhetetlen mély hangot produkálnak.Az ilyen esetekben már nem elég hatásosak a hangelnyelő panelek, ezért más választás híjján kénytelenek vagyunk, jelentős mértékben lejjebb húzni a problémás frekvenciákat.

Nézzük a pro és kontra érveket.

Mit nem tud egy Elektronikus szobakorrekció!?:

Helyiség utózengését, visszhangját csökkenteni, visszaverődéseket lefedni, állóhullámokat megszüntetni.

Elektronikus berendezések pl:erősítő, végfok, avr, dac és minden lejátszó stb torzításait javítani.

Hangfalak, kábelek hibáit hangszíneit befolyásolni, kijavítani.

Mit tud egy elektronikus szobakorrekció!?:

Alap EQ programok csak a hangnyomást állítják

Komolyabb DRC programok, már az impulzus átvitelbe és a fázisba is bele tudnak nyúlni, amivel a dinamika és a hangtisztaság is javítható.

A szoba méretéből adódó problémás frekvenciákat közel egyenes színtre hozni.

Végszó

Úgy tűnik, mintha ellene lennék a szoba korrekciós programoknak!

De nagyon nem!!Sőt, elengedhetetlen, mint a stúdiók akusztikában, mind a audiophile világban.

Csak rá szerettem volna világítani, hogy nem mindenható és nem lehet pótolni a helyiségek akusztikai kezelését egy sima programmal.

Én audiophile és audiophile-házimozinál jelenleg is használok több féle korrekciót.

Saját dedikált moziszobám, ami szinte minden részen tökéletes görbékkel rendelkezik,de mégis 45-80Hz között 20dB beszakadás van.Szerkezeti probléma miatt nem javítható semmilyen akusztikai panellel.Ezért jelenleg 8 csatornás mini DSP Dirac Live készüléket használok. 

Mini dsp előtt a számomra audio pc-n legjobban használható a  Equalizer APO program, ami beépül a Windows alá és Parametrikus EQ  -ként nagyszerűen működik.Viszont ,ehhez a felálláshoz szinte nélkülözhetetlen a Room EQ Wizard REW program, ami ingyenesen beszerezhető 

Equalizer APO feltelepítés után a legkisebb mértékben sem nyúl bele a hangminőségbe. Sajnos egy régi ,de igen jó fajta Linn sizmik mélynyomóm van, amin nincs fázis állítás, ezért kénytelen voltam átállni egy különálló mini dsp-re ,ami képes impulzus-átvitel javításra és fázis eltolódásból adódó problémámat kezelni .

Napi szinten járom a stúdiókat – High End zeneszobákat és azt kell mondanom, hogy mindenhol lehetne még javítani az álltalunk tökéletesen kezelt szobák fennmaradó anomáliáit egy mini DSP Dirac Live-val.

Köszönöm hogy végig olvastad!

Kérlek, ha van véleményed írd meg a lentebbi hozzászólásnál!

Similar Posts