Teszteltük a Focal Shape 65 stúdió monitort!

Szerző: Polgár Róbert Közzétéve:

Teszteltük a Focal Shape 65 stúdió monitort!

A közeltéri monitorok között a Shape 65 aktív kétutas stúdió monitor hangszórók a megfizethető kategóriába tartoznak, a Focal Shape széria referencia hangszórójaként tartják számon.

Ha a Shape sorozat hangszórója elnyeri a tetszését, de kevesebb áron, vagy kisebb méretben szeretne hozzájutni, a Focal a Shape 40-et és az Shape 50-et is választhatja. A Shape Twin két meghajtóval rendelkezik. Maga a Shape széria is a Focal stúdió monitor-kínálatának középpontjában áll, az Alpha modellek belépő szintű teljesítményt kínálnak, az SM6 és SM9 pedig inkább a felső kategóriába tartozik.

Megjelenés

Focal_Shape_65 stúdió monitorok

Ezek a monitorok nem olcsóak, de a minőségi kivitelezésnek ára van. Az MDF szekrény makulátlan felülete és dió furnérja is prémium minőségre utal. A Shape 65 praktikus és vonzó. Az oldalsó paneleken kettős passzív radiátorok helyezkednek el egy reflex port helyett, amelyek lehetővé teszik, hogy a monitorokat közvetlenül a falhoz tegyük.

A Focal hangszórója állványra, falra és mennyezetre szerelhető. A monitor hátulján és alsó oldalán rögzítési lehetőségek találhatók, vagyis a Shape 65 nagyjából bárhol elhelyezhető.

Fontos azonban megjegyezni, hogy ezek olyan közeli monitorok, amelyeket kisebb helyiségekben történő hallgatásra terveztek. Csak azért, mert ezeket fel lehetne erősíteni egy hatalmas csarnok tetejére, ez nem azt jelenti, hogy kellene.

A Focal Shape 65 jellemzői

A Shape 65 frekvencia válasza 40Hz – 35kHz, méretei pedig 35,5 x 22 x 28,5 cm, súlya 8,5kg. A maximális hangnyomás -SPL 109 decibel, a teljesítménye 105 Watt.

A Focal gondolt arra is, hogy a különböző hallgatási pozíciókban is optimális hangminőséget produkáljon a hangszóró. Vegyük például a 25 mm-es alumínium-magnézium magassugárzót. Ennek az invertált kupola magassugárzónak az „M” profilja azt jelenti, hogy az irányíthatósága még kisebb, mint egy normál fordított kupoláé, ami viszont nagyobb rugalmasságot tesz lehetővé a hallgatási helyzet szempontjából. Ráadásul az „M” nagyobb merevséget biztosít a kupola számára, csökkentve a nem kívánt torzulásokat.

Alatta található a 16,5 cm-es közép- és basszus egység – összehasonlításként a Shape 40 10 cm-es, az Shape 50 pedig 12,5 cm-es – lenszendvics-kúpot használ. Ez egy olyan anyagkombináció, amelyet a Focal 2013 óta használ, és ennél a technikánál a kiváló minőségű lenrostokat két vékony üvegszál veszi körül. Ezek az anyagok nagy belső csillapítást és merevséget kínálnak, míg a len kétszer olyan könnyű, mint az üvegszál. Mivel a Focal a lent Franciaországból szerzi be, ez is segíthet a költségek csökkentésében a cég és a vásárlók számára is.

Shape_hangszórója

Ennél a hangszórónál a gyártó a Focal Neutral Inductance Circuit technológiáját is alkalmazza, amely optimalizált Faraday gyűrűt használ a mágneses mező eredendő instabilitásának leküzdésére. A Tuned Mass Damper térhálózatán egy pár cső alakú gyűrű van kialakítva, amely stabilizálja a dinamikát és elkerüli a kúp deformációját. Belül van egy pár A / B osztályú erősítő, amelyek 80 W teljesítményt nyújtanak a közép / mély basszus meghajtóhoz és 25 W a magassugárzóhoz.

Shape 65 stúdió monitor csatlakozások

A Shape 65 hátoldalán kiegyensúlyozott XLR és kiegyensúlyozatlan RCA bemeneteket találunk – ami azt jelenti, hogy technikailag bármilyen vezetékes forrást csatlakoztathatnánk a monitorhoz -, valamint egy felüláteresztő szűrőt és egy állítható crossovert (160 Hz-re) is felfedezhetünk rajta. Vannak gombok a mély és magas hangok beállításához is, de érdemes megjegyezni, hogy ez mind kézi vezérlésű.

Hang

A Shape 65 legalább 10 órás „bemelegítést” igényel, mielőtt használatba vesszük. A tesztelés során Arcam erősítővel párosítottuk a monitorokat. Egy kis alapterülettel rendelkező stúdióban próbáltuk ki a Shape 65 hangszóró párt. A stúdió akusztikája rendben volt, mivel korábban már végeztünk itt akusztikai kezelést. A falakra diffúzor előlapos panelek, kocka diffúzorok és fa membrános hangelnyelő panelek kerültek. Mivel a stúdió egyik oldalán elég sok az ablak, problémát jelenthet az üvegfelületek tükröző tulajdonsága, ezért hanggátló akusztikus függönyök kerültek az ablakok elé. Egy hangstúdióban az akusztika kezelése elengedhetetlen, ha tökéletes eredményt szeretnénk. Erre csak olyan anyagok alkalmasak, amelyek nagy sűrűséggel, rugalmas szerkezettel és egy bizonyos tömeggel rendelkeznek. Habár a hungarocell, vagy szivacs anyagok olcsóságuk miatt sokak számára kézenfekvő megoldásnak tűnhet az akusztika javítására, valójában azonban csak rontunk velük a hangzáson, mivel a mély hangokat nem képesek elnyelni.

A Shape 65 hangzása tiszta és pontos volt, ezek a monitorok kivételesen részletesek a középtartományon és a magas hangon esetében is. A sztereó képalkotás szintén jó, az M alakú magassugárzók rendkívül sokoldalúak a hallgatási helyzet szempontjából, és ez nagyon előnyös tulajdonság, mivel elhelyezhetjük őket a szobában vagy a stúdióban. Nincs hatalmas erejű mélyhang, de ami van, az ütős és feszes. A magas hangszín kicsit túl érzékeny. A Shape 65 dinamikája elég alacsony, de stúdió monitoroknál ez nem olyan meglepő.

Ha zenészként vagy producerként fontos, hogy a hangszóró ne szóljon bele a keverésbe, akkor ez a hangszóró ideális választás. Úgy szólaltatja meg a zenei anyagot, hogy megőrizze valós hangzását.

Ítélet

A részletességi szintek kiválóak, sőt olyan szempontok, mint az érzékeny magas hangok, és a dinamika, sok zenész és producer tetszését elnyerheti. A basszus hangok feszesek, de aki dübörgésre vágyik, ne ezt a modellt válassza. A pontossággal is elégedettek voltunk. Legnagyobb pozitívuma talán az, hogy minden hallgatási helyzetben ideális hangzást nyújt és számtalan elhelyezési módot kínál.

Írta: Polgár Róbert