Teszteltük a Focal Trio11 Be Red Burr Ash stúdió monitort!

Szerző: Polgár Róbert Közzétéve:

Teszteltük a Focal Trio11 Be Red Burr Ash stúdió monitort!

Az audio és hifi termékeket gyártó Focal cég 40 éves pályafutása során sok kiváló terméket gyártott, mi is le teszteltünk már néhány Focal hangszórót.

Trio11 Be Red

focal-trio11-be red stúdió monitor

A Focal Trio sorozat legnagyobb méretű tagja, 37,3 kg-jával és a 635x 345 x 405 milliméteres méreteivel, a Trió11 Be Red aktív, referencia stúdió monitor. Megjelenése elegáns, letisztult, a készülékház oldalai vörös színűek, merevített, habosított csillapítású MDF háza csökkenti a vibrációt. Nem kérdés, hogy a Focal gyártói ezúttal sem engedtek a prémium minőségű alapanyagokból és alkatrészekből a monitor előállítása során.

Az előlapon két darab, kétszínű LED kijelző látható, az egyik zölden világít, ha aktív a monitor, pirosan amikor készenléti állapotban van, míg a másik LED jelző a Focus mód bekapcsolásakor világít zölden, pirosan pedig akkor, ha aktív a hővédelem.

trio11-hátoldal

A monitor hátoldalán kiegyensúlyozott XLR bemenetet találhatunk + 4 vagy -10 decibel bemeneti érzékenység választható. A hátsó panelen elhelyezkedik még egy kiegyensúlyozott 1/4 jack csatlakozás, a főkapcsoló és egy kapcsoló a készenléti módhoz, amely aktív állapotban alvó üzemmódba kapcsolja a hangszórót, ha nem érzékel jelet, és amint újra érzékel jelet, visszakapcsolja. Szoba EQ vezérlés is található a hátoldalon, valamint az egyedi Focus funkcióhoz szükséges lábkapcsoló (vagy pedál) is itt helyezkedik el.

A 360 fokos, forgó terelőlemezen inverz dóm berillium, fordított kupola magassugárzó található, amelyet fém védőrács borít. (a hangszóró nevében szereplő „Be” szó a berillium vegyjelére utal) A magassugárzó A/B osztályú és 100 Watt teljesítményű. Ez a forgó terelőlemez lehetővé teszi a monitor függőleges vagy vízszintes elhelyezését is, alatta található a mélynyomó és a basszus port is.

A hangszóró rendelkezik továbbá egy G osztályú, 300 Watt teljesítményű mélysugárzóval, és egy 150 Watt teljesítményű, szintén G osztályú középsugárzóval is.

Focal W kompozit

A mélysugárzók a Focal W kompozit, szendvics membrán kúpos kialakításával rendelkeznek, ami kettős üvegszálas kialakítást jelent, ahol a kúpot két vékony réteg szövött üvegszál alkotja, és egy habréteg is ennek a kialakításnak a része. Egy kompakt, nagy teljesítményű neodímium mágnes hajtja a W kompozit kúpot. Ennek a kialakításnak köszönhetően egyelően merev, homogén ugyanakkor rugalmas szerkezetet sikerült létrehozni. TMD azaz Tuned Mass Damper hangolt tömegcsillapítóval is felszerelték a monitort. Ez a felfüggesztési mód elősegíti a frekvenciák zökkenőmentes továbbítását és egyenletes eloszlását.

2 in 1

Ez a stúdió monitor háromutas referencia monitor, a maximális hangnyomás- azaz az SPL–118 decibel, a frekvencia válasz 37 Hz és 40 kHz között van, ha azonban kétutas módban használjuk, akkor a maximális hangnyomás 105 decibel, a frekvencia válasz pedig 90Hz és 20 kHz között van. A monitor kapott egy új funkciót is, ez az úgynevezett Fókusz/Focus funkció. Ehhez egy lábbal hajtható pedált és egy ¼-es kábelt szereltek még a monitorra, ezáltal a hangszórókhoz csatlakoztatva külön crossovert képes vezérelni, ami megváltoztatja a frekvenciaválaszt. Gyakorlatilag a háromutas hangszórót kétutas hangszóróvá alakítja, ami a zenei mixek ellenőrzésére és a mélyek szabályozására, finomhangolására rendkívül hasznos funkció.

Továbbfejlesztett felfüggesztési technológia

A reflex portos, 10 hüvelykes mélysugárzó, téglalap alakú port mellett helyezkedik el, mely meglehetősen nagyméretű annak érdekében, hogy fenntartsa a hangszínegyensúlyt magas hangnyomás esetén is, és csökkentse a tömörítési veszteségeket, amik esetleg a dinamikát veszélyeztethetik.

A közép meghajtót egy gumi rögzítőgyűrű választja el a forgatható modul előlapjától, a rögzítő csavaroknál esetlegesen keletkező rezgések ellen úgynevezett néma blokkokat fejlesztettek ki, amelyek leválasztják a csavarokat az alvázról, hogy minimalizálják a rezonanciákat.

focal nic technológia

A közép meghajtókat Neutral Inductance Concept, azaz NIC technológiával készítették, mely csökkenti a hangtekercsen átáramló, frekvenciafüggő áram által keltett örvényeket.

Az inverz, dóm berillium magassugárzó tökéletes lineáris frekvenciaválaszt és részletes magas hangokat produkál, amely leginkább a dóm és a lengőtekercs közötti optimális energiabevitel révén jöhet létre.

A TMD felfüggesztés és a Faraday-gyűrű az 1 kHz alatti torzítás csökkentéséért felelnek, és biztosítják, hogy az 1 -3 kHz- es tartományban is nagy linearitás legyen, valamint, hogy javuljon a magas frekvenciájú válasz és csökkenjen a rezonancia.

A TMD olyan technológia, amelyet úgy állítanak be, hogy csökkentse, vagy stabilizálja a szerkezeten belüli rezgésszintet. (az autók és a felhőkarcolóknál is ezt a technológiát alkalmazzák)

A mélysugárzó, a koncentrikus Faraday- gyűrűvel együtt optimalizálja a mágneses teret. A gyártó szerint hetven százalékkal csökkentette a mélysugárzó torzításait. Mindkét G osztályú erősítő a BASH erősítő technológiát használja, amely nem több tápvezetéken, hanem állandóan változó tápfeszültségen alapszik, melyet nagy sebességű, D osztályú tápegység hajt. Ahelyett, hogy állandó feszültséget tartana fenn a tápvezetékben, a Trio 11 intelligens PSU-ja nyomon követi a teljesítményerősítő igényeit, nulla voltra csökkenti a tápvezetéket, ha nincs bemeneti jel, és csökkenti, illetve növeli a szintet, hogyha a bemeneti jel is csökken vagy növekszik.

A G és D osztályú kombinációnak köszönhetően, kevesebb a hőveszteség, és nem kell nagy hűtőbordával ellátni az eszközt, csak a hangszóró fém hátsó panelje funkcionál radiátorként. Hosszú üzemidő után magasabb SPL- nél sem volt meleg a hátsó panel.

Hangzás teszt

Trio11-hangszóró stúdióban

A Trio11 Be Red stúdió monitort egy viszonylag nagyméretű, körülbelül 32 négyzetméteres stúdióban próbáltuk ki. A stúdió akusztikája megfelelő volt, a falakra és a mennyezetre helyezett akusztikai panelekkel biztosították a megfelelő mértékű hangelnyelést és diffúziót. Hangfelvevő, illetve hangkeverő stúdiók esetében még fontosabb, hogy a helyiség tökéletes akusztikával rendelkezzen, hiszen a hangfelvétel minőségét jelentősen lerontja, ha a stúdió visszhangos. Az utólagos, digitális beállításokkal közel sem lehet olyan tökéletes eredményt elérni, mint egy hibátlan hangzású stúdióban rögzített hangfelvétel esetében.

A gyártó azt javasolja, hogy az első beüzemeléskor és a beállítások után, körülbelül 20 órán át működtessük a hangszórót, közepes hangerővel és lehetőleg minél több alacsony frekvenciatartalmú hanganyaggal próbáljuk ki.

Először jazz zenével indítottuk a zenei tesztelést. Nora Jones Nearness of You című számát hallgattuk meg. A Focal Trio11 nagyon koncentráltan, szépen irányította az általa reprodukált hangot. Pontos, dinamikus, rendkívül részletgazdag hangzást tapasztaltunk. Minden hangerőn megmaradt a tisztaság, a dinamika és a finom részletek. Ezt követően a 24k Gold- Mood című aktuális slágere hangzott fel. A stúdió monitor kiterjesztett hangképet produkált, az ének és a hangszeres részletek felismerhetőek, tiszták és érthetőek voltak. A középtartomány megfelelően szólt, a basszusok rendkívül intenzívek és erőteljesek voltak.

Összefoglalva

Trio11 Be Red Burr Ash hangszóró-közelről

A Focal Trio11 rendkívül lenyűgöző teljesítményével, esztétikus és elegáns megjelenésével egyértelműen piacvezető a hasonló tulajdonságú és kategóriájú stúdió monitorok között. Közepes vagy nagyobb stúdiókban ajánljuk, a mérete ugyanis elég nagy helyet igényel, a nagy súlya miatt pedig stabil állványokra van szükség.

Az ára elég magasnak számít a stúdió monitor kategóriában, viszont egy monitor helyett gyakorlatilag kettőt kapunk, hiszen háromutas és kétutas stúdió monitorként is lehet alkalmazni, az új Focus funkciónak köszönhetően. A hangzásba nem tudtunk belekötni, ez lehet, hogy annak is köszönhető, hogy a teszt helyszínéül szolgáló stúdió valóban tökéletes akusztikával rendelkezett, és így ez a csodálatos hangszóró valóban a maximális teljesítményt tudta nyújtani. Aki professzionális célokra a keres stúdió monitort, egyértelműen a Trio11-et ajánljuk.

Írta: Polgár Róbert